dinsdag 2 september 2014

2. Een typische dinsdagochtend, vóór het low car diet

(tijdens het "low car diet" proberen 1000 Nederlanders tussen 10 september en 10 oktober 2014 zo min mogelijk autokilometers te maken. Op dit weblog een persoonlijk verslag van die wedstrijd)


De wekker gaat om 05:26, dat geeft me 4 extra minuten om me uit te rekken. Om half zes opstaan is nodig om vóór de files in Amsterdam te zijn. Een half uur later opstaan betekent anderhalf uur later op het werk. Anders gezegd: de 148 kilometer tussen huis en werk kosten me bij normaal verkeer iets meer dan anderhalf uur. In de spits loopt dat al snel op naar twee en een half uur. Plus een hele hoop ergernis.

5:30, snel wassen, aankleden, spullen pakken. Even twijfel: koffie voor onderweg of toch maar niet? Vorige keer vloog de inhoud van de hele beker bij de eerste bocht over mijn kleren, een Renault Megane heeft geen bekerhouder. Ok, dubbele espresso voor onderweg, living on the edge.





5:40, de auto in, de A2 op, de ochtend in. Als ik onder de gekleurde brug (eigendom van de High Tech Campus) doorrijd, staat radio 1 nog op de nachtstand. 

Het radio 1 journaal volgt met een uur lang veel nieuws over poppetjes. Timmermans, Koenders, Poetin, getransfereerde voetballers. Speculatie vs feiten levert een krap gelijkspel op (dat was gisteren wel anders, toen de termijn voor de transfers nog niet verstreken was). Er is tegenwoordig veel muziek in het radio1 journaal, wat nogal raar is. Maar echt ergerlijk wordt het als de altijd jolige verslaggever-ter-plaatse in actie komt. Een nauwelijks relevante kwestie krijgt elk half uur minutenlang de ruimte. Het zal wel bedoeld zijn om wat lucht in het programma te krijgen, maar het effect is vooral ergernis. Op naar BNR.



6:45, Shell Breukelen. Hier is spitsuur al volop begonnen, zowel bij de pomp als in de winkel. Rij bij de kassa, rij bij de koffie, rij bij de croissantjes.

7:00, de A10 Zuid is altijd spannend. Per dag wisselt de drukte, onder meer afhankelijk van de beurzen in de RAI. Terwijl de verkeerscentrale op de radio meldt dat alle vakanties nu echt voorbij zijn, rijdt alles rond de Zuidas lekker door. De afsluiting op de Basisweg geven een klein extra lusje, maar om ook daar zijn vandaag geen problemen.



7:18, parkeerterrein TMG Basisweg. Hop, auto uit, nog even goed uitrekken. Spullen wegleggen in mijn kantoor en eerst een half uur naar het eigen fitnesscentrum. Wat een geluk is dat, zo'n sportschool op je werk. Roeien, fietsen, buikspieren en douchen. 

8:00, fris en wel achter mijn bureau. Ik ben de eerste.




2 opmerkingen: