donderdag 18 september 2014

14: Niet vergeten om niet uit te checken!

Station Eindhoven, 12 uur. De bus uit Valkenswaard is zoals altijd prima op tijd, ik check in voor de trein naar Den Haag. Dan klinkt de omroeper: "Door een wisselstoring bij Boxtel rijden er voorlopig geen treinen naar Den Haag. Onbekend is hoe lang de situatie nog gaat duren. Wij houden u op de hoogte.


Het duurde een dikke week, maar het-bericht-die-je-vreesde-dat-zou-komen, is dan toch daar. Wat nu? Eerst maar eens uitchecken. De reisplanner erbij pakken, hm, "geen advies gevonden", dat helpt ook niet echt.

Eens kijken of er bussen richting Tilburg gaan. Kan ik van daaruit vast wel weer een trein naar Den Haag pakken. Op de borden staan ruim 20 bussen, mooi chronologisch gerangschikt, maar geen enkele daarvan rijdt richting Tilburg. Wel naar Den Bosch, over 5 minuten al, misschien is dat dan wat. 

Eerst nog maar even vlug naar het station, zou er al beweging zijn? Nee, de storing houdt aan, maar de borden in het station spreken elkaar wel tegen: de melding dat er "geen treinverkeer tot 12:10" zijn valt volgens mij in elk geval niet te rijmen met de mededeling dat de trein van 12:32 uitvalt. Hey, maar er gaat wel een trein naar Schiphol. Raar, want die moet toch ook over Boxtel?


De bus naar Den Bosch is inmiddels vertrokken, dus ik begeef me - met honderden soortgenoten - snel naar spoor 4, waar de trein naar Schiphol moet binnenrollen. Zou deze dan over een andere wissel gaan dan de treinen naar Den Haag, Nijmegen en Alkmaar (die ook zijn afgeblazen)? Vast. De omroepberichten helpen intussen ook niet echt. "Wij houden u op de hoogte." Van niks ja.

Op de borden bij spoor 5 en 6 verschijnen de normale aankondigingen van de treinen naar Alkmaar en Den Haag maar terwijl ik de trap afloop laat de omroeper weten dat deze echt niet rijden. Verwarring. Safety first, ik ren nog maar een keer naar spoor 4, waar het inmiddels behoorlijk vol staat.


De trein naar Schiphol rolt binnen en de meute verovert een staanplaats. De deuren sluiten en de trein zet zich zowaar in beweging. Shit, had ik nu ingecheckt...?



De reisplanner laat inmiddels weten dat ik de juiste keuze heb gemaakt: alle treinen tot 14 uur krijgen de vermelding "storing". Gek eigenlijk dat je daar ook blij van kunt worden. 



In de trein check ik de aansluitopties. Als alles nu goed gaat kan ik in Utrecht direct een aansluitende trein naar Den Haag halen. In dat geval ben ik maar een half uurtje te laat op de plek van bestemming. 

Het gaat goed. Misschien kan ik in Utrecht zelfs nog snel even inchecken... yes! En dju... "u bent uitgecheckt". Ik had dus toch al ingecheckt. Gelukkig heeft de conducteur op de trein naar Den Haag alle begrip: "Maar nu moet u in Den Haag alleen niet vergeten om NIET uit te checken hoor meneer.

Check.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten